10 Eylül 2009

Dönmek


Dönmek, -er
(nsz)
1. Kendi ekseni üzerinde veya başka bir şeyin dolayında hareket etmek: “İçeride anahtarın acı bir gıcırtısıyla döndüğünü duydum.” -Y. Z. Ortaç.
2. (-den, -e) Geri gelmek, geri gitmek: “Ertesi gün aynı yoldan Bodrum'a döndük.” -Halikarnas Balıkçısı.
3. (-e) Yönelmek: “Babam birdenbire bana döndü.” -S. F. Abasıyanık.
4. (-i) Sapmak: “Gülümseyerek bir köşeyi döndü.” -P. Safa.
5. (-e) Bir şeyi andıracak duruma girmek, benzemek: “Dikmen yolları, mabede adak için gidenlerin yollarına dönmüştü.” -A. Gündüz.
6. Sınıfta kalmak: Çocuk çalışmazsa bu yıl döner.
7. (-e) Durumdan duruma geçmek, değişmek, olduğundan daha değişik bir durum almak, benzemek: “Erkekler tekaüt olunca çocuğa dönüyorlar.” -R. N. Güntekin.
8. (-de) Belirli bir yerde dolaşmak.
9. (-de) Kendini bir yandan bir yana çevirmek: Yatağında sabaha kadar dönüp durdu.
10. Yönetilmek, düzene konulmak, çekip çevrilmek.
11. (-e) Söz konusu etmek, hatırlamak: “Biz yine onun gençliğine, lise öğretmeni olduğu zamana dönelim.” -H. Taner.
12. (-e) Bırakılan bir konu veya işe başlamak.
13. mec. Hileyle, gizlice yapılmak: “Burada bir şeyler oluyor, bir şeyler dönüyor ama anlayamıyorum.” -R. H. Karay.
14. din b. İnanç, din veya düşüncesini değiştirmek: “... annesinin İtalyan Yahudisiyken döndüğünü söylemişti.” -Ö. Seyfettin.

Güncel Türkçe Sözlük



‘Daha yaz bitmedi ki. Ben döndüm. Bir kere daha döndüm. Yüzmeye gidiyorum’ dedim. Kapandı telefon. 'Nereye döndün' diyordu sanırım en son.
‘Nereye döndüm hakikaten ben’ diye düşüne düşüne kaç kulaç attım acaba? Sudan çıktığımda üşüdüm. Sudan çıktığımda üşüdüm bir de.
...Öyle büyük laflar etmeyi sevmem. İddialı olmak komik gelir bana. Bazen televizyonda ağızlarından köpükler saça saça konuşurlar ya, en doğrusu, en iyisi benim diye hani. Onlara gülerim. Bir de sanatçı ruhlu olduklarını söyleyenlere gülerim. Katıla katıla. Gülerim ben hep onlara. Ha ruhum mu? Bildiğin ruh işte benim ruhum dediğim...
Ben döndüm. Kendime. Döndüğüme sevindim.


Fon Müziği: See You When You Get Here - Lisa Mitchell

1 yorum:

Karōshi dedi ki...

Ya biraz da bana dön. Özledim.